Total Pageviews

Wednesday 27 April 2016

2016 SOUTH AMERICA / ARGENTINA / PATAGONIA / USHUAIA / GEZI NOTLARI -22

ARJANTIN, USHUAIA

Subat ayinin 5 inde kaldigim hostel Alkazar’dan ayrilarak otobus terminaline yuruyorum, otobusun adi, Bus Sur ucret olarak  19 dolar odiyorum,

Puerto Natalas’la Rio Gallegos arasi 5 saat. Rio Gallegos’dan sonra gidecegim en son yer “Dunyanin sonu” olarak Kabul edilen“End Of The World” USHUAIA,

Aslinda  Puerto Varas’dan da Ushuaia gitmek mumkun Otobus ile 14 saat,  gemi ile de gidebilirsiniz, yalniz Pasifik okyanusunun bu tarafinin cok hircin oldugu soyleniyor,

Benim Rio Gallegos uzerinden gitmemin amaci, hem Sili hem Arjantin Patagonyasini boydan boya gorerek Antartica’ya kadar gitmek, onun icin zig zag yaparak gitmeyi tercih ediyorum.

Ama hata etmisim, aslinda Rio Gallegos’a gitmeden Punta Arenas’dan gitmek daha iyiymis.

Yola ciktiktan 45 dakika sonra Sili gumrugune geliyoruz, bu yolculukta gercekten kac kez Arjantin Sili gumruklerinden gectim acaba, belki en az 8 kez. Gene her zamanki gibi once pasaport kontrolu, sonra esya aramasi, kopeklerle de otobus arandiktan sonra bu sefer Arjantin gumrugune giriyoruz,

Derme catma bir barakada pasaport kontrolu yapildiktan sonra nihayet yola devam ediyoruz.

Otobuste yolculuk yapan iki tane Arjantinli gencle tanisiyorum, onlarda Rio Gallegos’dan ucak alip Buenos Aries’e gidiyorlar. Rio Gallegos’un nasil bir sehir oldugunu sordugumda, direk “ SHITHOLE” yani “ Bok cukuru” dediler

Bana “ Rio Gallegos’da hic zaman harcama bir gece kalip dinlen ertesi gun yola devam edersin” dedi.

Bes saat sonra Rio Gallegos’a geliyorum, terminalde buldugum bir taksi bes dolara beni kalacagim hostele goturuyor goturuyor

RIO GALLEGOS, Santa Crus eyaletinin bassehri olup Arjantinin Atlantik Patagonya’sinda bulunuyor, Sehrin nufusu aslinda Patagonya sehirlerine gore yogun 97 bin nufusu var. 1885 senesinde kurulan sehir adini Macellan’in klavuzu Blasco Gallegos’dan aliyor.

Kaldigim hostel San Martin caddesinin ustunde, odama yerlestikten sonra hemen sehri dolasmaya cikiyorum.

Buz gibi ruzgarli  bir havada sehri dolasmaya calisiyorum, elimdeki haritaya gore ana caddesi San Martin, Santa Fe ve Ave Presidente caddelerini kesiyor, ama her sey San Martin caddesi uzerinde, butun alis veris yerleri, restaurant’lar bu caddede

Yuruyerek Atlantik Okyanusunun kenarina geliyorum, kilometrelerce uzunlugunda cok guzel bir plaj ve sahili var ama sahilde benden baska yuruyen hic kimse yok, sadece sahilde degil, aslinda sehirde de cok fazla insan gormiyorum, oysa o kadar nufusu olan bir yerde daha fazla insan olmali sokaklarda
       Uc saat sonra Otobusteki Arjantinli cocuklarin cok hakli oldugunu anladim ve ertesi gun bu sehirden ayrilmaya karar verdim.

Hayatimda bukadar deprest bir sehir gormedim. Hemen bir taksiyle otobus terminaline gidip 35 dolar extra para odiyerek Ushuaia’ya gidecek otobus biletini degistirip  hostele donuyorum. Ben bu sehirde gorecek hic bir sey bulamadim

Ertesi gun hostelden ayrilip terminale gidiyorum ve MAGNA  adli otobuse binip, 13 saatlik Ushuaia FIN DEL MUNDO “END OF THE WORLD” yada TIERRA DEL FUEGO Ates Topraklarina dogru yelken aciyorum.
           Patagonya hakkinda “Puerto Varas, gezi notlari-16” da bilgi vermistim, Ates topraklari ismini ise Macellan vermis, Asya topraklarina gecmek icin bir gecit aralayan Macellan, bu kanaldan gecerken karada ates yakan yerlileri gorunce buraya ates topraklari demis Ispanyol’casi TIERRA DEL FUEGO, Ates topraklari, Sili ve Arjantin tarafindan paylasilmis, Sili’nin Pasifik Okyanusundan Arjantinin Atlas Okyanusu kiyilarina kadar uzanan bir bolge.

Ates topraklarinin buyuk bolumu Arjantin sinirlari, bir kismida Sili Sinirlarinin icinde.

Tekrar route 40 alarak iki saat sonra Sili Sinirina geliyoruz, yeri gelmisken Route 40 hakkinda biraz bilgi vereyim, bu yol Arjantinin en uzun yolu Bolivya sinirindan baslayip Rio Gallegos’dan guney’e kadar iniyor bes bin km uzunlugunda, Aslinda dunyanin en uzun yollarindan biri.

Once Arjantin gumrugune girdikten sonra Sili topraklarindan devam ediyoruz
,Sili sinirina geldigimizde her sey al yeni bastan, once pasaport kontrolu, sonra yiyecek icecek aramasi, x-ray kopek kontrolu, nihayet butun controller bittikten sonra devam ediyoruz. Macellan Bogazina geldigimizde Arabali vapura binip karsi kiyiya geciyoruz.

Macellan bogazini gecmek bana ayri bir heyacan veriyor, dunyanin bir ucunda cografya kitaplarindan bildigim Macellan bogaz'ini geciyorum.

Gemiden indikten sonra cok kotu toprak bir yoldan devam ediyoruz,

USHUAIA, Arjantin’e ait ama buraya giden karayolu Sili’nin icinden geciyor, Aslinda , Pan-American yolu Ushuaia’dan baslayip Alaska’ya kadar uzaniyor, ama Ushuaia’dan Buenos Aries’e kadar olan yol Unofficial olarak Kabul ediliyormus.

Guney Patagonya tamamen kurak bozkir, ama yol boyunca yuzlerce koyun surusu goruyorum,  Rio Gallegos’tan beri bu bolgede koyunculuk oldukca yaygin.

USHUAIA’ya 150 km yaklastigimizda cografya birden degisiyor, And daglari dahil her yer yemyesil orman , Yol daglar delinerek acilmis, yolun hemen alt tarafi ucurum, ucurumun dibinde bir akar su ve ordan basliyarak devam eden Yemyesil And daglari, Agaclar hemen hemen And daglarinin doruklarina kadar uzaniyor, Otobusten izledigim manzara nefes kesici,

Ormanlik bir yoldan Ushuaia’ya giriyoruz, Bu gezide en cok gormek istedigim yer “End Of the World” nihayet dunyanin sonun’dayim. Bu geziye basladiktan yaklasik seksen gun sonra Ushuaia’ya geliyorum.

Otobus’ten indikten sonra bir taksi ile kalacagim otele gidiyorum, Otel acaip guzel, bana verilen oda kocaman, guzel bir dus alip hemen kendimi yataga atiyorum, 14 saatlik otobus yolculugu bu sefer bana cok uzun gelmisti.

Ben Ushuaia’da  uc tur almistim , ilk tur yarin “Tierra del Fuego” parki, “Beagle Channel” tur, ve butun gun “Fagnano ve Escondido” gol turu, bu uc tur icin yaklasik 250 dolar odedim
      Sabah otele bakan bayan harika bir sabah kahvaltisi hazirlamis, otelde zaten benden baska kalan kimseyi gormedim,

Kahvaltidan sonra 7.45 de beni  “Ates topraklarina” goturecek tur rehberi geldi,

Parka girdikten sonra park icinde dolasan bir tren istasyonunda durduk, geziye baslamadan once tur rehberimiz, ates topraklari takimadalari hakkinda bilgi veriyor,

1960 yilinda Arjantin hukumeti Tarafindan ulusal park ilan edilmis, parkta 90 cesit kus ve yirmi cesit  memeli hayvan varmis, bu memeli hayvanlar icinde en onemlisi " Fuegian red fax" "kirmizi tilki" ve "Guanaco" Sili gibi bu parkta da cop atmak yasak, copu yaninizda getiriyorsunuz, ayrica parkta sigara icseniz dahi, sigara izmaritini yere atmiyorsunuz, onuda yaninizda getiriyorsunuz

Parkin bitki ortusune ve hayvanlara kesinlikle zarar verecek her seyden kacinmamiz soyleniyor. Arjantin hukumeti parki koruma konusunda cok hassas.
      Parkin icinde 20 dakikalik bir tren turu var bu tur icin ayrica 30 dolar odemek gerekiyor,

ben bu tren turunu almayip yurumeyi tercih ediyorum.

Parkin icindeki tren yolunu mahkumlar yapmis, Ingiltere, Avusturalya ve Canada’ya nasil mahkumlari gondermisse Arjantin hukumetide 1896 senesinde mahkumlari Dunyanin sonu Ushuaia’ya gondermis.

Ulusal parkta agac kesiminde ve tren yolu yapiminda bu mahkumlari kullanmislar, taki 1947 senesinde Juan Peron’un Ushuaia’daki hapishaneyi kapatmasina kadar. 1947 senesinde mahkumlari ulkenin degisik bolgelerine dagitmislar.
Hapishane simdi muze olarak kullaniliyor. Parkin icinde ENSENADA BAY ve REDONDA,  adasini goruyoruz, Lapataia Bay’i ziyaret ettikten sonra Sili sinirina kadar yuruyoruz

En son geri donmeden once gol kenarinda kucuk bir kulubeye gidiyoruz., Dunyanin sonu postahanesi, burda isterseniz pasaportlariniza 3 dolar karsiliginda Dunyanin Sonu FIN DEL MUNDO, END OF THE WORLD damgasi vurdarabilirsiniz, yada burda satilan bir post card alip dunyanin sonundan eve postalaya bilirsiniz.

Ben pasaportumun en arkasina boyle bir damga vurdurdum.
          Parktaki park bekcisi her bes senede degistirilirmis, cunku uzun kis ve surekli karanlik depresyona girip intihar ederlermis,

USHUAIA , And daglarinin etegine kurulmus, Okyanusun kiyisinda bir sehir, sehrin nufusu 56 bin, And daglari hakkinda bu gezi notlarinda bilgi vermistim, And daglari Guney Amerika’nin en uzun siradaglari, Venezuala’dan baslayip Ushuaia’ya kadar uzaniyor,  Venezuala, Colombia, Peru, Bolivya, Sili, Arjantin 7 ulkeyi kuzeyden guneye kadar kad ederek Ushuaia kadar iniyor,  Ushuaia’da ise dogudan Batiya devam ediyor.

Sehrin dogu tarafinda yuksek iki dagdan birinin adi OLIVIA 1318 metre yuksekliginde , digeri ise bes cikintisi oldugu icin “Bes kardesler” yada Ispanyolca adi 5 HERMANOS bu dagin yuksekligi ise 1280 metre
          Park gezisinden sonra sehre geri donuyoruz, Sehrin ana caddesi SAN MARTIN caddesi, Ushuaia, cok duzenli bir sehir, deniz kenarindan yukselmeye basliyor, butun caddeler bir birine pareler,  butun alis veris yerleri ve restaurantlar San Martin caddesi uzerinde,

Ushuaia oldukca pahali bir sehir, Marketteki butun sebze ve meyveler taze degil, ben nedenini sordugumda Ucakla Buenos Aries’ten geliyormus, vasat bir aksam yemegi icin 20 dolar odedim.

Ushuaia cok kucuk ama sirin bir sehir dunyanin ucunda boyle modern guzel ve bakimli bir sehir bulmak surpriz oldu.

Sehirde gorulecek yer cok fazla ben daha once hapishane simdi muze olan yere giris icin15 dolar odedim. Burayi gezmek nedense bana cok cekici gelmedi, belkide burda yasiyan mahkumlarin ruh halini dusundugum icindir,

Ondan sonra ziyaret ettigim yer YAMANA kizilderililerin muzesi oldu, Yamana kizilderilileri 10 bin sene oncesi bu topraklarda yasamis 1890 yilinda ilk avrupalilar  buraya geldiklerinde YAMANA kizilderilerinin nufusu uc bin civarindaymis, 1910 da ise ancak 100 YAMANA hayatta kalabilmis, Cogu beyazlarin getirdigi hastaliktan, bir kismida colonistler tarafindan zehirlenerek yok olmuslar.     Gunumuzde ise sadece muzede gorebiliyoruz, cunku nesillerini tuketmisler.

Benim ilgimi duvar resimleri cekti, ilk beyazlarin buraya ulastigi ve kizilderilere nasil davrandiklarini gosteren duvar resimleri cok etkileyici, ayrica San Martin ustunde bulunan tarihi postahanenin duvarindaki mahkum resimleri muhtesemdi.

Sehir gezimi bitirdikten sonra gec bir saatte tekrar otele donuyorum, yarinki tur “Beagle Canal’i.”

Ertesi gun erkenden kalkip kahvaltidan sonra limana gidiyorum, “Beagle Kanal’i icin iki tur var biri tam gun biri yarim gun, ben tam gun tur aldim, donus aksam gun batimindaymis, bu turu aldiginizda siki giyinmenizi tavsiye ederim, deniz oldukca dalgali, hava ise ruzgarli ve soguk

Yola ciktiktan sonra gemiden Ushuaia’nin panaromik fotograflarini cekiyorum, geminin disi cok ruzgarli, ve ustumuze gelen sular rahatsiz edici oldugundan tekrar iceri kaciyorum, bir muddet sonra yuzlerce deniz kusunun oldugu bir ada parcasinda gemi fotograf cekmemiz icin duruyor, fotograf cekimlerinden sonra tekrar yola devam ediyoruz bir muddet sonra bir kayalik uzerinde tembel tembel uyuklayan deniz arslanlarini goruyoruz, gemi buraya yanasiyor, bol bol fotograf cekiyoruz,

bu ada’nin adi LOS LOBOS, yola tekrar devam ediyoruz bir muddet sonra sehrin simgesi olan meshur FARO LES ECLAIREURS deniz fenerini goruyoruz,
        Burda da durup fotograf cekmemiz icin bize zaman veriyorlar. Deniz fenerinden sonra bu turun en heyacanli bolumu Penguin adasina geliyoruz, burda gemi adaya yaklasiyor, bizde hemen fotograf makinalarini cikartip pes pese cekime basliyoruz

Burasi Ushuaia’ya gemi ile bes saatlik bir mesafede, fotograf icin bize ayrilan surenin bitiminde donuyoruz,

Bize cok yakin dogu tarafinda Sili’ye ait bir sahil guvenlik geciyor, Okyanusun bir tarafi Sili bir tarafi Arjantina’ya ait, yalniz benim dikkatimi ceken Sili tarafinda bir yerlesim yeri goruyorum.
Gemideki tur rehberine “Ushuaia” dunyanin sonu olarak geciyor. Sili’ye ait olan bu yerlesim yeri Ushuaia’dan bes saatlik uzaklikta”  “ O zaman dunyanin sonu bu yerlesim yeri olmali” dedigimde ‘ Sili ye ail olan bu kasabanin adi PUERTO WILLIAMS’ dedi nufusu 2700 kisi oldugu icin dunyanin sonu olarak Kabul gormemis“ diyor. Bana bu aciklama pek mantikli gelmedi olsa olsa bunun nedeni politik olabilir

Aksam gun batiminda Ushuaia’ya geri donuyoruz, sehrin goruntusu aksam isiklari icinde cok guzel, bu manzaraninda fotograflarini cektikten sonra otelime donuyorum.
Ertesi sabah tur rehberi Maria gelip beni otelden aliyor, yogun bir yagmur altinda ne goreceksek artik, Ilk ugradigimiz yer Guney And daglarinin arkasina dusen ESCONDIDO GOL’u, dagin arkasina dustugu icin “ Sakli Gol” diyorlar.
        Golun karsisinda tepesi bulutlar icinde kalmis, ve buzullarla kapli And daglari bulunmakta

Yagmus altinda fotograf cekmeye calisiyorum. Ordan ayrildiktan sonra LAGOON ESMERALDA’ ya gidiyoruz, gene And daglarinin eteginde olan bu golde de fotograf cektikten sonra geri donuyoruz, yarim gunluk bu tur yogun yagmur oldugu icin cok iyi gecmedi ama genede gormeye deger.

Sehre dondukten sonra , San Martin caddesi uzerindeki El Turco adli restaurantda yemek yedikten sonra alis veris icin magazalari dolasiyorum, Patagonya’ya ait taslar burda cok pahaliydi oysa El Calafate’de cok daha ucuza almistim, ama buraya ait bazi hediyelik esyalar ve magnet aldim.

Dolu dolu gecen Usuhaia’dan, ertesi gun ayrilip Buenos Aries’e gececegim, artik gezinin sonlarina dogru yaklasiyorum, cok uzun cok yorucu ama cok keyfli bir gezi oldu, Buenos Aries’den sonra gezinin son ayagi Montavideo’ya gecip ondan sonra eve donecegim.

Ertesi sabah erkenden kalkip hava alanine gidiyorum, Buenos Aries, Ushuaia arasi ucakla 3 saat. Ucak bileti 165 dolar.
Ushuaia da benim kaldigim otel Fueguino, bu oteli herkese tavsiye ederim, San Martin caddesinin iki sokak ustunde, harika bir manzarasinin yani sira cok iyi bir servisi var.

Onun haricinde San Martin caddesine cok yakin Posada Del Fin Del Mundo kahvalti dahil iki kisilik oda fiyati 45 dolar.

Usuhaida alacaginiz turlar cok ucuz degil ama bu turlari almanizi tavsiye ederim,
Beagle Channel tam gun tur yaklasik 130 dolar, ama iki saatlik tur ise 80 dolar, ki ben bu turu tavsiye etmem cunku Penquen’leri goremessiniz.
Tierra Del Fuego ulusal park, yuruyus ve Canoe tur ise 150 dolar.
Muze girisleri is 15 dolar civarinda.