TRANS SIBIRIA, TRAIN FROM MOSKOW TO NOWGORAD GEZI NOTLARI -2
TREN
Saat tam 11;45 te tren homurdanmaya basladi, biraz sonrada yavas yavas istasyondan hareket etti. Boylece sadece gidis 9288 km’lik yolculuk basladi. Kaldigim vagon’a bakan biri erkek biri bayan iki gorevli var, bu gorevlilerle iyi gecinmek gerek, ara salonu supuruyorlar, tuvaletleri temizliyor, sicak suyu hazirliyorlar, ayrica tren istasyonlarda durdugunda kapilari acip guvenligi sagliyorlar. Trenin kalkmasindan kisa bir sure sonra bayan gorevli gelip pasaport ve biletlerimi kontrol ettikten sonra gidiyor aslinda tren’e binerken kapida kontrol etmislerdi.
Saat tam 11;45 te tren homurdanmaya basladi, biraz sonrada yavas yavas istasyondan hareket etti. Boylece sadece gidis 9288 km’lik yolculuk basladi. Kaldigim vagon’a bakan biri erkek biri bayan iki gorevli var, bu gorevlilerle iyi gecinmek gerek, ara salonu supuruyorlar, tuvaletleri temizliyor, sicak suyu hazirliyorlar, ayrica tren istasyonlarda durdugunda kapilari acip guvenligi sagliyorlar. Trenin kalkmasindan kisa bir sure sonra bayan gorevli gelip pasaport ve biletlerimi kontrol ettikten sonra gidiyor aslinda tren’e binerken kapida kontrol etmislerdi.
. Biraz sonra elinde naylon torba icinde yatak carsaflariyla
donuyor.
Saat gece 1,30 civarinda carsaflari
serip vurup kafayi yattim. Tren’in raylar uzerinde cikardigi ritmik sesler ninni gibi geliyor.
Sabah hava aydinlandiginda ben ilk Sibirya
ormanlarini ve sibirya bozkirlarini goruyorum. Zaman zaman ormanlarin eteklerinde hatta icine
kurulmus koylerden geciyoruz, koylerin bukadar guzel olabilecegini hic
dusunmemistim.
Benim asil ilgimi ceken yerlesim
yerlerindeki evler oluyor, evlerin hepsi kutukten yapilma ve kutu gibi cok
kucukler. Sanirim Sibirya’nin sogugundan korunmak icin bukadar kucuk yapmislar.
Koylerin hemen hemen hepsinde tren yoluna yakin yan yana ardiye gibi binalar
var, sonra anladim ki bunlar her evin yakacak icin depolama yerleri.
Ertesi
sabah
saat 7 civarinda tren Novgorad’a geldi. Istasyon’da
bende indim Istasyon da kadinlar kucuk
arabalarda yiyecek satiyorlar, bazilari da kurutulmus balik
Novgorad moskova’dan yaklasik 6.30
sattlik mesafede, Sehir 1221 yilinda kurulmus ve political surgun yeri olarak
kullanilmis. Cok uzun yillar dis dunya ile baglantisi kesilmis, sehir son
donemlerde ziyarete acilmis. Novgorad Rusya federasyonun en onemli tarihi sehirlerinden biri olup 4. buyuk
sehri.
1136
da Kiev prensliginden koparak bagimsiz Novgorad Cumhuriyeti olmus. 1941-1944
ikinci dunya savasinda Alman iskalinde kalmis . Benim donuste kalacagim
sehir’lerden biri.
Tren yaklasik 12 saat sonra Kirov’a garina girer 18. yuz yilda Moskova’nin idaresindeyken adi Vyatka’ymis ve burasida politik surgun yeriymis. 1934 senesinde Comunist liderin oldurulmesinden sonra onun anisina Kirov olarak degistirilmis. Comunist parti icinde Stalin’den sonra parti sekreterligine en buyuk aday Kirov’mus. Soylentilere gore oldurulmesinin arkasinda Stalin varmis. Kirov’un oldurulmesinden sonra isci kamplarinda bir kac milyon insan oldurulmus. Vyatka nehrinin gectigi Kirov Ural daglarinin batisina dusuyor.
Perm’e geldigimizde tren 20 dakika durdu, bende disari ciktim, burda da butun istasyonlarda oldugu gibi kucuk arabalarda yiyecek satan koyluler vardi.
. Moskova’dan cikali tam 20 saat olmustu.
Kama nehrinin kiyisinda olan Perm,1568 yilinda
kurulmus . 1756 dan beri de Askeri fabrikalarinin oldugu bir sehirmis. Perm’in
Moskovo’dan uzakligi 1397 km.Trans-Sibirya hattindan sonra ticari onem
kazanmis. Ural bolgesinin onemli sanayi merkezlerinden biri.
Kent’te buyuk bir petrol refinerisi, boya
ve gubre kimya sanayisi var. 1918 de kurulan Gorki Devlet Unuversitesi ile
beraber yedi yuksek ogretim okulu var. Rusya’nin butun sehirlerinde oldugu gibi
Tiyatro, sanat galerisi,ve bale okullari bulunmakta.
Moskova’dan cikistan tam bir gun sonra gece saat 2.30 da
tren Yekaterinburg tren istasyon’una girdi. Esyalarimi alip daha once verilen carsaflari toplayip vagon
gorevlisine teslim ettikten sonra trenden iniyorum.
YARIN, EKETERINBURG
KAYNAKLAR ;
2. Lonely planet trans-siberian railway
4. Trans-Sibirian handbook (Brtn Thomas)
No comments:
Post a Comment